Home > Brommobiel > Goedkoop
Goedkope brommobielen: alle betaalbare elektrische microcars op een rij
Zoek je een goedkope brommobiel? Dan maken wij het je graag makkelijk. Op MicroMobiel.nl zoek en vergelijk je alle elektrische microcars in jouw favoriete prijsklasse. Op deze pagina lees je alles over de prijs van elektrische brommobielen, welke modellen als goedkoop worden beschouwd en welke bijkomende kosten (zoals verzekering en onderhoud) je kunt verwachten.
Lees meteen verder:
De prijs van een (elektrische) brommobiel
Elektrische brommobielen zijn in opkomst en de prijzen lopen sterk uiteen. De goedkoopste 45 km auto’s zijn al nieuw verkrijgbaar vanaf circa €6.000. Dit zijn meestal eenvoudige modellen van minder bekende merken of importmodellen uit China. Ze hebben vaak een wat beperktere actieradius, maar ze zijn wél volledig elektrisch en straatlegaal. Bovendien zijn zaken als bluetooth en een achteruitrijcamera vaak standaard, wat lang niet altijd geldt voor de bekendere merken.
Over bekendere merken gesproken: aan de andere kant van het spectrum liggen de luxe brommobielen van gevestigde merken als Aixam en Ligier, die kosten nieuw al snel €15.000 tot €20.000 of meer. Deze duurdere microcars bieden vaak betere afwerking, meer comfort (bijvoorbeeld airco, verwarmingssystemen, multimedia) en soms extra veiligheid (steviger chassis, schijfremmen met ABS, etc.).
Voor iemand die specifiek zoekt naar een betaalbare brommobiel is het dus goed om te weten wat “goedkoop” in deze context betekent. Grofweg geldt de volgende indeling voor nieuwe, elektrische micro-auto’s:
Budgetklasse: €6000 - €10.000
Dit zijn voornamelijk eenvoudige elektrische modellen. Denk hierbij aan de instapmodellen van merken als Geco en MOVE, maar bijvoorbeeld ook aan de Opel Rocks, Fiat Topolino en de Citroën Ami.
meestal van nieuwe of minder bekende merken, of instapmodellen van grote merken zoals de Citroën Ami).
Middenklasse: €10.000 - €15.000
In deze prijsklasse vind je veel mainstream modellen met meer opties en comfort, bijvoorbeeld de basisuitvoeringen van Aixam of Ligier’s elektrische line-up. Maar ook de Mobilize Duo 45 (de opvolger van de Renault Twizy) en het instapmodel van de Silence S04 vallen in deze klasse.
Topklasse: €15.000 - €25.000
Dit zijn de meest uitgebreide uitvoeringen, met vaak luxe afwerking, grotere accu’s voor meer bereik en vaak van premium brommobiel-merken. We noemden eerder al Aixam en Ligier, maar ook zowel de 45- als de 90-km/h-versie van de Microlino valt in deze klasse. Dat geldt trouwens ook voor de supercompacte Birò, die qua afwerking en opties wel echt onderdoet voor de meeste andere microcars in deze prijsklasse.
Zoek je overigens een tweedehands brommobiel? Dan zul je merken dat het aanbod behoorlijk beperkt is. De meeste merken zijn relatief nieuw en richten zich pas sinds enkele jaren op elektrische modellen. Op Marktplaats bijvoorbeeld vind je echter nog wel een redelijk aanbod van de Renault Twizy – die inmiddels niet meer geproduceerd wordt – en de Birò.
Alle goedkope brommobielen tot €10.000
Hieronder vind je alle goedkope elektrische brommobielen, met een prijs van €10.000 of minder. Let op: wij vergelijken microcars en updaten regelmatig de prijzen, maar kijk voor de actuele prijs altijd even op de website van de aanbieder. Door op een model hieronder te klikken ga je naar de productpagina, waarvandaan je eventueel door kunt klikken naar de website van de aanbieder.
Deze merken bieden goedkope 45 km auto's
Zoals je hierboven ziet, zijn er enkele merken waarbij je terecht kunt voor brommobielen in de betaalbare categorie. Mogelijk ken je ze niet allemaal, aangezien het niet de grootste merken zijn.
Citroën, Fiat en Opel
De Citroën Ami is een van de bekendste elektrische microcars van dit moment en opvallend betaalbaar. Nieuw kost een Ami in Nederland ongeveer €8.500. Het is een kleine tweezitter met een speels design. De Ami heeft een actieradius van ca. 75 km en laadt in ongeveer 3,5 à 4 uur op via een normaal stopcontact.
Let op: de Ami is erg basic: verwacht geen luxe zoals airco of uitgebreide verwarming (alleen een simpel kacheltje), en de ramen klap je handmatig open. Voor muziek via Bluetooth kun je een aparte Connectbox bijbestellen. Toch is hij populair onder jongeren in de stad. Citroën heeft ook een Ami Buggy variant uitgebracht (met open dak en stoer uiterlijk), die technisch identiek is.
Dat laatste geldt ook voor de Fiat Topolino en de Opel Rocks (voorheen Rocks-e of Rocks Electric). Net als Citroën vallen ook Fiat en Opel namelijk onder de Stellantis-groep. Qua vormgeving zijn ze wel duidelijk anders, waardoor ze ook een andere doelgroep aanspreken. Qua prijs zijn ze vergelijkbaar, als is de Fiat Topolino net wat hoger gepositioneerd dan de instapversies van de Ami en de Rocks.
Geco
Geco is een relatief jong Duits microcar-merk met focus op prijs-kwaliteit. Modellen zoals de Geco E-Go en Geco Tiro zijn al verkrijgbaar rond de €6.000–€7.000. Het zijn compacte voertuigjes (soms met 3 wielen, soms 4) met een eenvoudige elektrische aandrijving. De actieradius ligt rond de 50–75 km. Verwarming en een achteruitrijcamera zijn vaak aanwezig en ook Bluetooth en een achteruitrijcamera zijn in veel gevallen standaard.
Naast 45 km auto’s heeft Geco ook enkele modellen die harder kunnen én mogen. Je hebt daarvoor wel een autorijbewijs nodig en ze zijn duurder dan de goedkope brommobielen die je op deze pagina vindt.
MOVE
Onder de naam MOVE worden in Nederland diverse elektrische brommobielen en overdekte scootmobielen aangeboden. Bekende goedkope modellen zijn de Move E3 (driewieler) en Move E4 (vierwieler) en de Move Vigorous serie. Deze voertuigen kosten nieuw ongeveer €6.500 tot €8.000. Ze zijn volledig elektrisch en halen 45 km/h, met een bereik van ca. 50-75 km per lading.
Opvallend is dat sommige MOVE-modellen rijbewijsvrij kunnen worden gereden dankzij hun classificatie als gehandicaptenvoertuig. Dit maakt ze aantrekkelijk voor jongeren die nog geen bromfietsrijbewijs hebben gehaald. Qua uitrusting bieden ze, evenals de goedkope brommobielen van Geco, verrassend veel. Denk aan een achteruitrijcamera, elektrische ramen en een infotainmentschermpje. Verwacht geen grote actieradius of luxe van een echte auto, maar voor de prijs zijn het zeer complete mini-auto’s. Ook heeft MOVE een model dat 80 km/h kan en daarmee in de L7e-categorie (B-rijbewijs vereist) valt.
Luqi en Voltino
Dit zijn voorbeelden van Chinese fabrikanten die goedkope elektrische 45 km auto’s op de markt brengen. De Luqi EV300 is een kleine tweezitter die te koop is voor ongeveer €9.500, met een modern uiterlijk, ongeveer 60 km bereik en handige features als een digitaal display en een kachel.
Voltino is een ander merk in deze klasse; de Voltino Urban (ca. €10.000) haalt ±100 km actieradius, en de kleinere Voltino XS (±€7.500) ongeveer 60 km. Deze merken zijn nog niet zo bekend, maar richten zich op betaalbaarheid en praktische stadsritten.
Lage gebruikskosten: onderhoud, wegenbelasting en verzekering
Een elektrische brommobiel is niet alleen in aanschaf relatief voordelig, maar ook de bijkomende kosten vallen mee vergeleken met een normale auto. Hieronder de belangrijkste kostenposten en waarom een 45 km auto daar meestal gunstig uitkomt:
Wegenbelasting
Voor brommobielen hoef je géén wegenbelasting (motorrijtuigenbelasting) te betalen. Dit is een groot voordeel ten opzichte van zelfs de kleinste personenauto. Je bespaart al gauw €30-€60 per maand aan belasting die je voor een gewone kleine auto wel kwijt zou zijn. Dat geld houd je dus in je zak wanneer je een microcar rijdt.
Onderhoud
Elektrische brommobielen hebben een eenvoudige techniek. De elektromotor heeft nauwelijks slijtage-onderdelen vergeleken met een benzinemotor: er zijn geen olieverversingen, bougies of uitlaat die kapot kan gaan. Het onderhoud beperkt zich grotendeels tot banden en remmen controleren/vervangen en algemene controles. Bovendien is er (vooralsnog) geen APK-keuringsplicht voor brommobielen in Nederland, in tegenstelling tot auto’s. Dat scheelt gedoe en jaarlijkse keuringkosten.
Verzekering
Een brommobiel moet minimaal WA verzekerd worden (net als een scooter of bromfiets). De verzekeringskosten hangen sterk af van je leeftijd, woonplaats en de dekking die je kiest. Over het algemeen ligt de premie lager dan voor een gewone auto, maar hoger dan voor een scooter. Ben je een jonge bestuurder van pakweg 16 of 17 jaar, dan rekenen verzekeraars een toeslag vanwege het risico. Denk aan een bedrag rond de €150 per maand voor een WA-verzekering. Oudere bestuurders met schadevrije jaren kunnen een brommobiel vaak (veel) goedkoper verzekeren, soms voor enkele tientjes per maand. Het loont om verzekeringen te vergelijken. In ieder geval is het slim deze kostenpost mee te nemen in je budget, want rijden zonder verzekering is wettelijk verboden.
Opladen
Elektrisch opladen is aanzienlijk goedkoper dan brandstof tanken. Een brommobiel heeft meestal een kleinere batterij dan een volwaardige elektrische auto, vaak ergens tussen 5 en 10 kWh capaciteit. Thuis laden kost rond de €0,30 per kWh (afhankelijk van je energietarief). Een volledige laadbeurt kost daarmee grofweg €1,50 à €3,00. Daar kom je – afhankelijk van het model – zo’n 60 tot 120 km ver mee.
Opladen kan in de meeste gevallen gewoon thuis aan een normaal (buiten)stopcontact, je hebt hiervoor geen dure laadpaal nodig.
Parkeren met een brommobiel moet net als een gewone auto overigens in de daarvoor bestemde parkeervakken. Je mag dus níet op de stoep parkeren zoals sommigen met scooters doen. In parkeergarages en betaald parkeerzones gelden dezelfde regels en tarieven als voor auto’s.
Goedkope brommobiel kopen of leasen?
Ook al zijn er goedkope brommobielen te koop, het blijft een flinke uitgave om in één keer te doen. Niet iedereen heeft zomaar enkele duizenden euro’s beschikbaar. Een alternatief is daarom private lease of huurkoop. Bij brommobiel private lease betaal je een vast bedrag per maand waarbij vaak onderhoud, verzekering en pechhulp inbegrepen zijn. Je spreidt zo de kosten en rijdt altijd in een nieuwe of bijna nieuwe microcar zonder hoge aanschafprijs upfront.
Leasebedragen voor een 45 km auto beginnen bij ongeveer €200–€250 per maand voor de goedkoopste modellen. Voor jongeren kan dit aantrekkelijk zijn, zeker als ouders garant staan. Hou er echter wel rekening mee dat leasemaatschappijen vaak een minimumleeftijd (meestal 18 jaar) hanteren voor contracten.
Hier lees je meer over de mogelijkheden én de voor- en nadelen van een brommobiel leasen.
Veelgestelde vragen
Wat kost een goedkope brommobiel gemiddeld?
Een goedkope elektrische brommobiel kost nieuw tussen de €6.000 en €10.000. Dat zijn meestal compacte modellen van merken als Geco, MOVE of Voltino. Voor luxere microcars van merken als Aixam of Ligier betaal je eerder €12.000 tot €20.000.
Wat zijn de maandelijkse kosten van een goedkope brommobiel?
De maandelijkse brommobiel kosten bestaan uit verzekering (vanaf ongeveer €100 tot €150 per maand), opladen (€5-€15 per maand, afhankelijk van het aantal kilometers en energiecontract) en incidenteel onderhoud. Omdat elektrische microcars geen wegenbelasting en nauwelijks onderhoud hebben, blijven de vaste lasten laag vergeleken met een gewone auto.
Hoeveel kost het onderhoud aan een elektrische brommobiel?
Het onderhoud aan een elektrische microcar is goedkoop, omdat er nauwelijks bewegende onderdelen zijn. Er is geen olie, uitlaat of koppeling om te vervangen. Een jaarlijkse controlebeurt kost gemiddeld €150 tot €200. Bovendien is er geen APK-plicht, wat de kosten verder beperkt.

-5.webp)












-4.webp)



