Home > Alle microcars

Zoek en vind de microcar die bij je past

Een microcar die op de snelweg mag? Rijbewijsvrij rijden? Of is een airco een absolute vereiste? Met het onafhankelijke advies van MicroMobiel.nl vind je precies die elektrische microcar waarnaar jij op zoek bent.

Filter microcars

Merk
Max. snelheid (km/h)
Rijbewijs benodigd
Prijsindicatie
Actieradius

Wat is een microcar?

Microcar is officieel een Franse fabrikant van brommobielen, maar de term ‘microcar’ wordt veel breder gebruikt. Veelal worden alle kleine stadsauto’s zonder typegoedkeuring M1 – een gewone personenauto – beschouwd als microcar. Het zijn motorvoertuigen die met name bedoeld zijn voor korte afstanden, vaak binnen de stad.

Het gros van de microcars die je tegenkomt zijn brommobielen in de L6e-categorie, vaak ook wel 45 kilometerauto’s genoemd. Deze hebben doorgaans twee zitplaatsen voorin en een kleine bagageruimte daarachter en mogen maximaal 45 kilometer per uur rijden. Daarmee mogen ze – uitzonderingen daargelaten – rijden op wegen waar een maximale snelheid van 80 km/h is toegestaan. De snelweg is dus verboden terrein voor deze microcars.

Er zijn echter ook microcars die wél harder kunnen en mogen. Dit zijn de zogeheten L7e-voertuigen. Qua uiterlijk lijken ze sprekend op brommobielen, al zijn ze vaak nét iets groter en zwaarder, mede door de sterkere motor en – in het geval van een elektrische microcar – het grotere batterijpakket.

Daarnaast zijn er ook gehandicaptenvoertuigen die je als microcar zou kunnen beschouwen. Deze zijn een stukje smaller dan een brommobiel, waardoor er slechts één zitplek voorin is en vaak nog een tweede zitplek daarachter. Sommige invalidenwagens kunnen 25 km/h, andere halen maximaal 45 km/h.

Heb je voor een microcar een rijbewijs nodig?

Niet voor elke microcar heb je een rijbewijs nodig. En er zijn microcars waarvoor een bromfietsrijbewijs voldoende is, terwijl je voor andere juist weer een volwaardig autorijbewijs nodig hebt.

Gehandicaptenvoertuig (max. 25 of 45 km/h)

Een microcar met een maximale breedte van 1,10 meter en een maximumsnelheid van 45 km/h kan worden goedgekeurd als gehandicaptenvoertuig. Sommige hebben vier wielen, andere drie. Ook zonder handicap mag je daarin rijden. Voor deze voertuigen is geen rijbewijs vereist.

Een ander voordeel is dat je ze – op plekken waar dat is toegestaan – gewoon op de stoep mag parkeren. Bovendien mag je met deze voertuigen ook op het fietspad rijden.

Een brommobiel zou je kunnen beschouwen als een overdekte scooter of brommer. Om in zo’n soort microcar te mogen rijden is dan ook een bromfietsrijbewijs (AM) nodig. Deze kun je halen vanaf 16 jaar.

Het is ook mogelijk om een specifiek brommobielrijbewijs (AM4) te halen. De theorie is hetzelfde als voor het AM-rijbewijs, alleen met het AM4-rijbewijs mag je uitsluitend een brommobiel besturen en dus geen brommer of scooter.

Dit type microcar komt het meest in de buurt van een ‘echte’ auto. Er geldt geen maximale constructiesnelheid, maar wel een vermogen van maximaal 15 kW (ongeveer 20 pk). Daardoor halen de meeste L7e-microcars een maximale snelheid van 70 tot in sommige gevallen 90 km/h.

Voor deze voertuigen is een volwaardig B-rijbewijs (autorijbewijs) benodigd.

Microcar rijbewijs

Wat is de prijs van een microcar?

Doordat er dus verschillende soorten voertuigen zijn die je als ‘microcar’ kunt beschouwen, lopen de prijzen ook sterk uiteen. In het overzicht bovenaan deze pagina vind je de goedkoopste microcar (een gehandicaptenvoertuig) voor iets meer dan 6.000 euro. Het duurste model dat op onze site te vinden is kost echter ruim 28.000 euro. Opmerkelijk genoeg is dit de Canta Premium Elektro, óók een overdekte scootmobiel dus.

In de regel zijn juist de modellen die je zonder rijbewijs mag rijden het voordeligst in aanschaf, terwijl de L7e-voertuigen, die op de snelweg mogen, juist duurder zijn. Maar ook daarbinnen variëren de prijzen nog sterk, onder meer afhankelijk van het rijbereik, laadtijd en opties. En voor de bekendere merken betaal je eenvoudigweg een hogere prijs dan voor de microcars van relatief nieuwe aanbieders.

Welke merken microcars zijn er?

Aixam

Aixam is een Frans merk en marktleider op het gebied van brommobielen in Europa. Het merk bestaat sinds 1983 en is in Nederland populair bij jongeren vanaf 16 jaar en ouderen zonder autorijbewijs. Bekende modellen zijn de Aixam City en Coupe. Aixam staat bekend om zijn degelijke afwerking en relatief luxe uitvoeringen binnen het brommobielsegment.

Birò is een Italiaans merk dat zeer compacte elektrische voertuigen aanbiedt, vooral bedoeld voor druk stedelijk verkeer. De Birò Original is het bekendste model, met een verwisselbare accu en minimale afmetingen. Het voertuig is kleiner dan veel andere microcars en past zelfs op scooterparkeerplaatsen. Birò wordt vaak ingezet in steden zoals Amsterdam en Rome.

De Canta is een voertuig van Nederlandse bodem, ontwikkeld door Waaijenberg Mobiliteit. Hij is speciaal ontworpen voor mensen met een lichamelijke beperking en mag daarom ook op de stoep rijden. De Canta valt op door zijn zeer compacte formaat en toegankelijke instap. Hij wordt vaak ingezet via Wmo-regelingen en is uniek binnen zijn klasse.

Citroën bracht in 2020 de Ami op de markt: een elektrische brommobiel voor twee personen in de L6e-categorie. De Ami is minimalistisch, licht van gewicht en gericht op jongeren en stadsbewoners. Hij wordt gepositioneerd als alternatief voor de scooter of fiets. Dezelfde basis wordt ook gebruikt door Opel en Fiat.

Fiat introduceerde de Topolino als tegenhanger van de Citroën Ami en Opel Rocks Electric, met wie het platform wordt gedeeld. Het voertuig heeft een speels retrodesign en richt zich op jongere rijders in stedelijke gebieden. De naam is een knipoog naar Fiat’s historie. Met de Topolino richt Fiat zich op toegankelijke, duurzame mobiliteit in de stad.

Geco is een nieuw merk in de wereld van elektrische microvoertuigen, met compacte modellen die vooral gericht zijn op praktische stadsverplaatsingen. De voertuigen worden geproduceerd in China en via Nederlandse aanbieders op de markt gebracht. Het assortiment bestaat uit relatief eenvoudige modellen, geschikt voor jonge bestuurders of kort stadsgebruik. Geco legt de nadruk op betaalbaarheid en toegankelijkheid. Het heeft ook overdekte scootmobielen en L7e-voertuigen.

Ligier komt evenals Aixam uit Frankrijk en werd oorspronkelijk opgericht door voormalig Formule 1-coureur Guy Ligier. Het merk biedt sportief ogende brommobielen aan, zoals de JS50, en spreekt met name jongere doelgroepen aan. Ligier maakt onderdeel uit van dezelfde groep als Microcar. De voertuigen zijn voorzien van moderne snufjes en hebben een sportief design.

Luqi is een fabrikant van lichte elektrische voertuigen en scooters met productiefaciliteiten in China. Het merk biedt compacte stadsvoertuigen aan die vooral geschikt zijn voor korte ritten. De modellen zijn gericht op betaalbaarheid en eenvoud. Luqi wordt via verschillende Europese importeurs aangeboden.

Microlino is een Zwitsers merk dat een moderne interpretatie biedt van de klassieke BMW Isetta. De elektrische Microlino is er als L6e- en als L7e-voertuig met een retrodesign en geschikt voor stedelijk gebruik. De productie vindt plaats in Italië en het merk profileert zich als duurzaam én stijlvol. De Microlino krijgt steeds meer aandacht in Europa door zijn opvallende verschijning.

MOVE is een merknaam waaronder elektrische microcars worden aangeboden, met een focus op compacte modellen voor dagelijks gebruik. De voertuigen worden geïmporteerd vanuit Azië en richten zich op eenvoudige, praktische mobiliteit. MOVE biedt zowel elektrische scootmobielen, L6e- als L7e-voertuigen aan. De modellen zijn vooral gericht op functioneel gebruik in en rond de stad.

Opel, een Duits automerk, biedt met de Rocks Electric een compacte elektrische brommobiel. De Rocks Electric is bedoeld als instapmodel voor jongere rijders vanaf 16 jaar. Door Opel’s gevestigde naam krijgt het model veel aandacht in Europa. De Rocks Electric is geschikt voor stedelijk verkeer en biedt elektrisch rijden op instapniveau. Technisch is de Rocks Electric gelijk aan de Citroën Ami en de Fiat Topolino.

De Relive N1 is de elektrische microcar van het Gelderse La Souris, bekend van de scooters en fatbikes. Het model wordt geïmporteerd uit Turkije en valt in de L7e-categorie. Daarmee is de Relive N1 toegestaan op de snelweg en is een B-rijbewijs vereist. La Souris hanteert een een budgetvriendelijke insteek en de focus ligt op praktisch, stedelijk gebruik.

Silence is een Spaans merk dat begon met elektrische scooters en inmiddels ook compacte elektrische auto’s levert, zoals de Silence S04. Dit voertuig is er zowel als L6e-voertuig (45 km/h) en als L7e-voertuig (90 km/h) en is geschikt voor twee personen. Het merk richt zich op deelmobiliteit en verwisselbare accu’s. Silence groeit vooral in Zuid-Europa, maar breidt ook uit naar andere markten.

Voltino biedt compacte elektrische voertuigen aan in de L6e- en L7e-categorie. De voertuigen worden geproduceerd in Azië en via distributeurs in Europa verkocht. Ze zijn gericht op functionele mobiliteit voor korte afstanden. Voltino’s modellen combineren een eenvoudig ontwerp met lage gebruikskosten.

Het laatste nieuws over micromobiliteit