De brommobiel is bezig aan een opmars in Nederland. Vorige week werd bekend dat in Amsterdam alle 3000 parkeervergunningen voor micro-auto’s al vergeven zijn. Uit onderzoek van micromobiliteitsplatform MicroMobiel.nl blijkt nu dat een op de vijf Nederlanders een microcar wel ziet zitten, waarvan de helft er zelfs al eentje bezit of serieuze aankoopplannen heeft.
Deze visual overnemen? Klik hierboven op ‘Integreren’, kopieer de iframe-code en plak deze op uw website.
MicroMobiel.nl, dat informatie biedt over micro-auto’s en het mogelijk gemaakt om modellen met elkaar te vergelijken, ondervroeg een representatief panel van 1250 Nederlanders. Uit eerder onderzoek van deze site bleek al dat er inmiddels zo’n 24 duizend rondrijden in Nederland. Nog eens een op de veertien Nederlanders ‘overweegt de aanschaf serieus’, terwijl een kleine tien procent een brommobiel ook als optie ziet, mits de prijs aantrekkelijk genoeg is.
Brommobiel, microcar of 45 km-auto: wat is het verschil?
Een brommobiel is een bromfiets met meer dan twee wielen en een gesloten carrosserie, die maximaal 45 kilometer per uur kan. Om die reden wordt het vaak ook een 45-kilometerautootje genoemd. Maar er zijn ook kleine voertuigen die harder kunnen, vaak 80 of 90 km/h. Dat zijn de zogeheten L7e-voertuigen, die tussen de brommobiel en ‘gewone’ personenauto inzitten. ‘Microcar’ wordt daarom vaak als verzamelterm gebruikt, al is dit ook de merknaam van één van de eerste fabrikanten van dit soort wagentjes.
Vooral in trek bij Randstedelijke jongeren
Voorheen was de brommobiel vooral een vervoersmiddel voor ouderen die geen auto meer konden of durfden te rijden. Dat beeld is de laatste jaren echter sterk veranderd. Het zijn nu vooral de jongeren – en dan met name in de grote steden – die het als ideaal alternatief voor de fiets of scooter zien. Dat blijkt ook uit het onderzoek van MicroMobiel.nl: ruim een derde van de 18-29-jarigen ziet een micro-auto wel zitten. Vanaf 50 jaar neemt de interesse juist sterk af. Ook is de animo in de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en – opmerkelijk genoeg – Limburg aanzienlijk groter dan in de rest van het land.
Vervanger voor 'gewone' auto
De rol van de micro-auto binnen het huishouden blijkt sterk te verschillen tussen leeftijdsgroepen. Zo zien jongeren het veelal als alternatief voor de fiets of als tweede auto. Alle andere leeftijdsgroepen zien het echt als volwaardig alternatief voor de huidige eerste/enige auto. Dat verraste ook Frank Breukelman, oprichter van MicroMobiel.nl, maar het is volgens hem ook wel te verklaren:
“De meeste Nederlanders rijden gemiddeld maar zo’n 30 kilometer per dag, vaak binnen de eigen stad of het dorp”, zegt Breukelman. “Dat betekent dat het gros van onze dagelijkse ritten uitstekend met een microcar gemaakt kan worden. En vooral in drukke steden is het gewoon een heel praktisch vervoersmiddel.”